Her kommer det en liten nøtt som dere kan gruble litt over, sånn at dere kan få la de små grå få jobbe litt ;)Hvem er første mann til å få rett svar på dette?
______________________________________
En mann står foran to brødre. Hver av brødrene vokter hver sin dør. Mannen må velge en av dørene. Velger han rett dør vil han bli belønnet med stor rikdom. Om han derimot velger feil dør, vil han miste alt han eier.
Begge brødrene vet hva som skjuler seg bak begge dørene, og mannen får bare lov å stille en av brødrene ett spørsmål før han velger. Han har imidlertid fått vite at den ene av brødrene alltid snakker sant, mens den andre alltid lyver. Mannen vet ikke hvem av dem som snakker sant og hvem som lyver. Men plutselig kommer han på et spørsmål som garanterer at han kan få vite hvilken dør rikdommen skjuler seg bak.
Hvilket spørsmål var dette?
___________________________________________
Nå er det bare å komme med forslag til svar her :)
Ha en fortsatt fin uke :)
27 kommentarer:
Den må jeg nok sove på...
hmm....
vil jeg miste alt jeg eier hvis jeg tar din dør?
Sov på det du Wenche ;)
Det er nok feil Anne Grete, prøv igjen :p
er det premie til den som treffer først eller? nei, ser jo det nå at det ikke stemmer... hmmm...
Jeg kan den.
Premie? hmm..ja kanskje det ;)
Som dere kanskje ser har jeg fjernet en kommentar her, det er fordi Helten svarte rett. Så for at dere andre kunne få sjansen så måtte jeg ta det bort.
Men grattis til Helten! ;)
Noen flere som klarer den?
også jeg som leste den i stad da... nå husker jeg ikke hva han skrev.. :(
Uffda, det var litt dumt, Anne Grete. Da må du tenke selv da ;)
Hvem av dere er min bror?
Hmm...tror du må lese denne nøtta en gang til Øyvind!
Neineinei.. Asså.. jeg fikk litt hjelp! jeg juksa! men det var en god nøtt! artig med sånne:D Kribler i magen når man skal svare:D
Øyvind, nå driver du å jukser...det er ikke bra. Selvom din bror har klart det så skal ikke du får han til å hjelpe deg vettu...
Må tenke selv!
Skal ikke gjøre det mer.. Fikk litt kiling i magen når jeg visste at løsningen var rundt meg et sted, kan si at jeg kjente meg litt som et barn(a) Heheh
Skal prøve å tenke selv neste gang:)
Mannen kan spørre hvem som helst av brødrene følgende spørsmål:
"Hva ville din bror svart hvis jeg spurte om hvilken dør jeg skal velge?"
Begge brødrene ville vist han den døren som leder til fattigdom. Dermed kunne mannen med trygghet velge den andre døren og bli rik.
Arne, når du tar ting fra nettet, er det en fordel å endre svaret i alle fall _LITT_. Om man kopierer ALT det du skrev der, kommern man rett til gåta på google. ;)
Haha..ja det er en fordel Arne, men meninga er at du skal tenke selv da. Prøve å finna svaret uten å søke på nettet. Er ikke alle som skjønner det helt ;)
De små grå får jo ikke noe å jobbe med hvis dere bare finner svaret på nettet uten og i det heletatt gidde å tenke litt :)
Har du skatten bak din dør???
Nei, ikke helt Torhild, tenk litt til så klarer du det :)
Men...det er jo så slit å tenke! Skikkelig irriterende å ikke finne ut av sånt. Det ødelegger bare dagen for meg og alle rundt meg...jeg måtte se på nettet. Men det hjalp ikke stort da ;D
Der ser du Arne. Tenk selv, det er mye bedre ;) Hehe
Jeg er helt enig med alle de som har hatt rett:)
Jeg er konsekvent imot gåter jeg ikke kan svaret på, helt til jeg kan svaret på dem:)(om du tog an). Akkurat her var jeg faktisk heldig, for denne hadde jeg hørt før, bare litt annerledes, så derfor er denne gåten godtatt! I tillegg, er jo du min venn, så det går bra!
Bra at den ble godtatt, Maya :)
Hva var svaret da??????
Legg inn en kommentar