mandag 25. april 2011

Påsken 2011


Det er påske og bloggen har stått opp fra de døde! Dette kan virke utrolig, da siste innlegg ble skrevet 17. mai i 2010, men det er altså sant. Så derfor tenkte jeg å skrive litt om mine fantastiske opplevelser fra påsken.

_________________________________________

I år gikk tureen til flotte Lårdal, i Telemark, hvor min kjære er i fra. Her er det mange muligheter for å gå tur i fantastisk natur, noe vi gjorde opptil flere ganger, i tillegg til mye annet:


Vi tok oss en kanotur i Bandak, helt stille på vannet, det eneste vi støttet på var døde lemen som skulle ta seg et bad, men det ble nok for kaldt for dem, så de klarte ikke å komme seg inn til land igjen.




Selvom det ikke var noen lemen som var i live ut i vannet, klarte vi å redde en homle fra å drukne. Etter 15 minutter tørking på kanoen var den klar til å fly igjen :)


Vi fant som sagt mye døde lemmen i vannet, og det samme gjorde vi på land. 2011 er lemenår, og det kryr av lemen overalt, på veiene ligger de overkjørte, og det var flere ganger vi holdt på å kjøre over noen av dem som prøvde å krysse veien. De er ikke så raske til beins akkurat, så det skal ikke så mye til før et slikt lite dyr blir kjørt over dessverre. De er heller ikke så veldig redde, så de kommer fort frem for å utforske litt. Vi så flere som var ute i hagen og kikket litt, noen ganger kom det til og med to på en gang, men det så ikke ut som de var så gode venner, for når de så hverandre, forvant de hver sin veg.

Jeg kunne sitte helt nærme den ene og ta bilder og se på den, så ut som den ikke brydde seg så mye om det. Det var verre med et annen lemen vi møtte tidligere på dagen. Den var under bilen, og fikk der et lite besøk av katten på gården, da følte dette lemenet for å finne veien tilbake til et litt tryggere sted, men da den løp vekk fra bilen, møtte den på en skjære! Den var ennå mer ivrig på å ta denne lille skapningen, så da måtte lemenet snu igjen, men da møtte den på katten igjen. Så da løp den opp mot et av husene og gjemte seg der. Jeg sto i vinduet og så på dette, og lo som bare det, skulle ha filmet det!!! Da vi gikk ut for å finne lemenet, stod det i er hjørne og kjeftet på oss. For dere som ikke har hørt et lemen skrike - det skriker høyt, og blir veldig sinna. Var morsomt å stå å se på hvor tøff det lille lement prøvde å være, for å bli kvitt oss store, skumle menneske der :)


Vi gikk en skogtur og støtte på en hare på veien, den var litt mer redd enn de lemene så det ble ikke så bra bilde av den. Rask var den også!


For å skremme vekk litt lemen og harer tok jeg en kjøretur med firehjulingen. Hoho, det er artig det, nå er det mye jorder å kjøre på så da er det bare å ha gasse på for fullt :)

___________________

Det var litt om min påske. Har dere gjort noe spennede i påsken da?
Ønsker jeg alle sammen en fortsatt strålende uke og nyt godværet!

11 kommentarer:

Anne Grete sa...

Hæææææææææ???????? Hva skjer a?? Detta liker vi Susanne!! Har faktisk aldri sett et lemen jeg.. Er liksom ikke så mye av de her omkring ;)Men de så jo fryktelig søte ut da!

Håper du fortsetter å oppdatere bloggen din litt oftere enn du har gjort da.. Er så koselig å følge med på vettu :)

Stor klem fra hu kule! -hehe, tog du'an?

Torhild sa...

Næmmen har du sett 'a!!!! Jeg som har fjernet bloggen din fra lista mi til og med... Jeg får legge den til igjen da og håper på litt oftere innlegg fra deg denne gangen ;)

Veldig koselig å se hva du har gjort i påsken :)

Klem fra sjefen ;)

Jan Kåre sa...

Det var lenge siden Susanne <3 godt og se at du lever og jeg har fått meg en ny blogg hvis du ikke har merket det en gang <3 denne kommer også :) bare ta deg en titt <3 =)

Susanne sa...

Anne Grete - Hvis du aldri har sett et lemen, da har du gått glipp av noe. De er søte :) Håper å kunne klare å fortsette bloggingen. Eg tog han forresten, kula ;)

Torhild - ja, det må du gjøre. Må ikke fjerne meg fra lista ;)

Jan Kåre - Skal ta en titt på din blogg også :)

Takk for kommentarer alle sammen :)

HjemmeKoz sa...

Se her ja, ikke dårlig :)

Jobber med et innlegg sjøl jeg, så virkelig i rette hjørnet om dagen vi da.

Koselig å se!

Kristin L sa...

Hei hei!
Så fin blogg!! Blir kos å følge med på den. Ser at du har kost deg i påska, med lemen-underholdning til og med:) Gleder meg til å se deg på onsdag.

Klem fra meg:)

Cathrine sa...

WOW, Susanne! :D
Gratulerer med vel gjennomført blogginnlegg, hoho ;) Ikke verst, ikke verst!
Ser ut som om du her hatt en spennende påskeferie - det liker vi :D
Ha en fortsatt fin uke!
Klem.

Divamamma sa...

Her er Lårdal fra sitt beste <3 Hadde kjempe lyst å opp dit å kikke på Lemen jeg også, men dessverre var det et stort prosjekt her nede som holdt oss igjen. Tar det igjen til neste år :-)

Susanne sa...

Wenche - Ja, du kom med en skikkelig opptatering. Hyggelig :)

Kristin - Takk for det, og takk for en hyggelig lunsj i går :)

Chatrine - Hehe, når jeg først begynner på et innlegg, så går det som regel bra å fullføre det også ;)

Divamamma - Neste år må dere bli med altså!:)Ikke snakk om noe annet ;)

Charlotte sa...

WÅÅHÅÅW! Me like very much!! :D Long time, no post ;) Koselig å se deg i helga, asså!!

Ser fram til kaffe-daten vår :D

Charlotte sa...

Warning: Komma-feil!!!!!!