søndag 10. februar 2013

HURRA FOR MAMMA!

Hei og hopp!

Nok en helg har kommet og jobbing har stått for tur. Mye jobbing! Når er det morsdag på søndag er det mange som skal ha blomster til helga og i år var den ingen unntak. Jeg var ganske så trøtt i går kveld da jeg kom hjem etter 10 timers jobbing. Men i dag er det søndag og MORSDAG, det skal feires med de herligste kaker og godt drikke. Min mamma har bursdag på samma tid som morsdagen kommer på, så da er det dobbel feireing for henne som regel. Det blir hyggelig, da skal små og stor samles hjemme hos mamma og pappa :)


Men hvorfor feier vi engentlig morsdag og hvor kommer det fra? Da jeg skulle undersøke dette litt nærmere fant jeg ut at morsdagens røtter går så langt tilbake i tid som antikken. Men den moderne morsdagen vi kjenner til kommer fra USA og stratet rundt 1907. Det blir feiret morsdag over hele verden, men det er kun Norge som feirer den andre helgen i ferbruar, mens Sverige og Damnark feirer den i mai. Flest land feirer faktisk morsdag i mai, men vi i Norge ville nok ikka ha det da fordi det ble for nærme nasjonaldagen vår. Jeg tror ihvertfall det er grunnen. Er det noen ander som vet grunnen til at vi ikke ferier morsdagen i mai? Nok om det... Nå skal mor feires!!! :)



Gratulerer med dagen alle mamma'er! Dere er topp :)

_________________________________________________________


Den fyrste song eg høyra fekk,
var mor sin song ved vogga,
dei mjuke ord til hjarta gjekk,
dei kunne gråten stogga.

__________________________________________________________


Et sprøsmål som ofte dukker opp i forbindelse med morsdag (og farsdag) er dette med gaver.  Hva skal man gi? Skal man gi? Hva tenker dere om det? Skal ma gi gave og evt. hva gir man da? :)

Ha en strålende søndag videre alle sammen!

6 kommentarer:

Anne Grete sa...

For meg så betyr ikke gaver noe særlig på morsdag... Men heller det å vise at man setter ekstra pris på den personen. Varte opp litte granne :) Morsdag- mor skal få lov til å slappe av ;)

Men jeg kjøper jo en liten ting til min mor da.. Men ikke den store tingen. Bare for å vise at jeg tenker på henne.

Susanne sa...

Ja, liker den tanken Anne Grete! Mor skal slappe av :)

Frua på Frogner sa...

Koselig innlegg av travle Susanne :) Ha en flott dag hos mamma - og hils henne masse fra meg og gratuler med bursdagen hennes. Hun er ei flott dame som jeg er veldig glad i og som jeg ser altfor sjeldent, klem

Susanne sa...

Takk for det, Solveig! Jeg skal hilse henne. Dere må ta en tur til Skien snart! Så kan dere se det nye huset vårt og besøke alle venner og kjente!

Gratulerer med morsdagen til deg, Solveig. Du er en superartig og snill mor! Klem

Anonym sa...

Enig med Anne Grete. Hilsen Wenche, som venter fælt på bilder fra huset.

Susanne sa...

Du skal få se bilder av huset. Må bare få på plass de siste detaljene her ;)